Stations- en spoorvernieuwing

Het groeiende aantal personen en goederen dat zich verplaatst over het spoor zet in de toekomst door, daarom werken we aan verbetering van het spoor en grotere stations. Intensiever treinverkeer is ook goed voor de economie. In 2016 hebben we stations vernieuwd, nieuwe stations opgeleverd en het spoor op diverse plekken vernieuwd.

ProRail opent

Nadat in 2014 het nieuwe station Rotterdam Centraal en in 2015 Delft en Arnhem Centraal werden opgeleverd, volgden in 2016 de stations Den Haag Centraal, Breda, Tilburg, Eindhoven en Utrecht Centraal. Neem voor meer informatie een kijkje op www.prorail.nl/stations/openingen

  • Station Den Haag Centraal
    Station Den Haag Centraal heeft de afgelopen jaren een volledige metamorfose ondergaan. Het station is veranderd van een vrij donker gebouw naar een ruime, lichte en overzichtelijke ov-terminal waarin alle soorten openbaar vervoer samenkomen. De stationshal is een stuk groter geworden en volledig opgetrokken in glas. Ook het twee voetbalvelden grote dak springt in het oog.

  • Station Breda
    Na vier jaar bouwen is het nieuwe station van Breda in gebruik genomen. NS, ProRail en de gemeente Breda hebben samen met de aannemers een uniek station neergezet met volop ruimte voor wonen, winkelen en werken. Onder één dak bevinden zich nu zeven sporen, een busstation, 22.000 vierkante meter kantoorruimte en 150 woningen.

  • Station Utrecht Centraal
    De compleet vernieuwde stationshal is een ultramoderne ov-terminal geworden en biedt volop ruimte voor het toenemend aantal reizigers. De hal is ruim twee keer zo groot geworden, met directe toegang tot de perrons, bus- en tram, winkels, horeca en informatiepunten. De perrons zijn verbreed en vernieuwd en er is een extra perron gebouwd.

Utrecht ontknoopt

Utrecht, dé spoorstad van Nederland, heeft jaarlijks 88 miljoen reizigers en dat aantal groeit in de nabije toekomst naar 100 miljoen. In verband met die groei zijn het spoor en de stations in de regio rond Utrecht flink aangepakt. Het spoor rond Utrecht is vrijwel verdubbeld en in de regio zijn zeven nieuwe stations gebouwd en drie stations verbouwd. Om een vlotte doorstroom van de treinen te bevorderen, zijn de sporen rond Utrecht Centraal rechtgetrokken en is het aantal wissels teruggebracht van 186 naar 60. Daardoor rijden treinen beter op tijd en slaan eventuele problemen op één spoor niet meer over naar andere sporen. Er wordt doorgewerkt aan de spoorverdubbeling Utrecht Centraal – Leidsche Rijn, ook realiseren we een tweede spoorbrug en viaduct. Eind 2018 zal het gemoderniseerde spoorknooppunt Utrecht helemaal klaar zijn voor de toekomst.

Vernieuwing OV SAAL

Met OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol Airport-Amsterdam-Almere-Lelystad) maken we de noordelijke Randstad beter bereikbaar per trein. Steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Om alle reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen, moeten er meer treinen kunnen rijden.

  • Spoorverdubbeling Schiphol - Duivendrecht een feit
    Om ruimte te maken voor meer treinen is het spoor tussen Schiphol en Duivendrecht over een lengte van acht kilometer verdubbeld. Er zijn zestien nieuwe spoorviaducten gebouwd, waaronder een brug over de Amstel en een beweegbare brug over de Schinkel. In 2016 is ook een nieuwe fly-over over de A4 geopend. Op station Amsterdam RAI zijn een extra perron en een ruimere hal aangelegd. Bekijk de animatie over OV SAAL.

  • Spoorbrug Muiderberg: verbetering van de infrastructuur
    Tussen Almere en Amsterdam is de spoorweginfrastructuur verbeterd. De verbreding van de A1 door Rijkswaterstaat vereiste een nieuwe spoorbrug bij Muiderberg. Eind augustus konden de eerste treinen van de nieuwe brug gebruik maken.

  • Meer treinen tussen Schiphol en Almere
    Om ruimte te maken voor meer treinen per uur zijn bij Almere Centrum twee keersporen aangelegd. Daarnaast zijn langs het spoor geluidsschermen aangebracht.

Rechtstreekse treinverbinding tussen Almelo en Hardenberg

Met de rechtstreekse verbinding tussen Almelo en Hardenberg profiteren reizigers die daar reizen voortaan van een kortere reistijd. In Hardenberg ligt een extra wissel en op station Almelo is het perronspoor verlengd. De halte Geerdijk is opgeheven, reizigers vertrekken nu vanaf station Vroomshoop of Mariënberg. Over een lengte van 18 kilometer is het spoor vernieuwd, overwegen zijn aangepast en de beveiliging is gemoderniseerd. Door de nieuwe verbinding is het reizen tussen Almelo en Hardenberg per trein sneller dan met de auto.