1. Immateriële vaste activa
Bedragen in miljoenen euro's | Ontwikkelingskosten | Totaal |
Stand per 31 december 2021 | ||
Aanschafwaarde | 430 | 430 |
Cumulatieve afschrijvingen | -171 | -171 |
Boekwaarde | 259 | 259 |
Mutaties in de boekwaarde | ||
Investeringen | 40 | 40 |
Desinvesteringen | 0 | 0 |
Afschrijvingen | -26 | -26 |
Overige mutaties | -7 | -7 |
Saldo | 7 | 7 |
Stand per 31 december 2022 | ||
Aanschafwaarde | 464 | 464 |
Cumulatieve afschrijvingen | -198 | -198 |
Boekwaarde | 266 | 266 |
In de ontwikkelingskosten zijn onder andere kosten geactiveerd inzake ERTMS (€ 90 miljoen), Spoorweb, het informatie-, communicatie- en samenwerkingsplatform van ProRail (€ 14 miljoen), TVP (Trein Vrije Periode) planningssysteem (€ 9 miljoen) en het ERP pakket SAP 4 Hana (€ 10 miljoen) en Informatiesysteem Naiade (bron voor functionele configuratiegegevens van ProRail) (€ 10 miljoen).
De investeringen worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en derden.
Overige mutaties
Onder overige mutaties zijn overboekingen opgenomen tussen immateriële vaste activa en materiële vaste activa.
Op basis van nieuwe inzichten is dit jaar onder de overige mutaties een correctie opgenomen welke betrekking heeft op het ten onrechte opnemen van programmamanagementkosten in de waardering ultimo 2021. Deze geactiveerde kosten, immateriële vaste activa € 16 miljoen en materiële vaste activa van € 3 miljoen, vinden hun oorsprong vóór 2022. In het huidige boekjaar is de correctie ten laste van de winst en verliesrekening gebracht, € 18 miljoen (geactiveerde productie eigen bedrijf) en € 1 miljoen (kosten van uitbesteed werk en overige externe kosten).
Tot slot zijn de bijbehorende investeringsbijdragen van € 19 miljoen (Overlopende passiva), ten gunste van de winst en verliesrekening (exploitatiebijdrage) gebracht. Hiermee is per saldo geen sprake van een resultaatseffect.