Veiligheid

Veilig reizen op het spoor, veilig leven rond het spoor en veilig werken aan het spoor zijn topprioriteiten waar wij elke dag veel energie in steken. Wij streven er voortdurend naar onze veiligheidsrisico’s zoveel mogelijk te minimaliseren.

Veiligheidscultuur

De belangrijkste veiligheidsdossiers voor ProRail zijn o.a. Overwegen, Aantoonbaar Veilige Berijdbaarheid (AVB) en Prestatiegericht Onderhoud (PGO), Bruggen, Suïcides en Haven. We staan immers voor een flinke uitdaging: we moeten werken aan groei en onze organisatie fundamenteel versterken. Veiligheid is en blijft daarbij onze license to operate.

Communicatie over veiligheid

In 2023 communiceerde ProRail regelmatig over veiligheidsonderwerpen. In het oog sprong onze campagne over veilig gedrag door beroepschauffeurs op en nabij overwegen. Ze werden bereikt met realistische animaties en gerichte advertenties op sociale mediaplatformen. De campagne kreeg landelijke media-aandacht. Chauffeurs werden opgeroepen alert te zijn bij overwegen, altijd te stoppen voor rood licht, stilstaan te vermijden en daarmee filevorming op overwegen te voorkomen. Bij actuele aanleidingen kwam het onderwerp veiligheid ook aan bod, bijvoorbeeld bij publicaties over incidentonderzoeken zoals ‘treinbrand Etten-Leur’ en evaluaties van o.a. de grote storing bij de verkeersleidingspost Amsterdam. Bijzondere aandacht was er ook voor incidentonderzoek naar het ongeval in Voorschoten. Hierbij kwam een goederentrein in botsing met een kraan op lorries, waarna een reizigerstrein in botsing kwam met de kraan en ontspoorde. De kraanmachinist kwam daarbij om het leven en inzittenden van de ontspoorde reizigerstrein raakten gewond.

Ook in de interne communicatie is structureel aandacht voor veiligheid en veiligheidsbewustzijn. We houden online ProRail-brede talkshows ‘Safety talks’ genaamd. Hierin belichten we steeds een aspect rond veiligheid of de veiligheidscultuur. In maart sloot de SafetyTalk aan bij de landelijke bouwbranche-brede ‘Bewust Veilig dag’ en stonden we stil bij de veiligheidsregels die gelden als mensen in de buurt van het spoor komen. Ook was er veel aandacht voor sociale veiligheid. Als ondertekenaar van de Governance Code voor de Bouw (GCVB) ondersteunden we de bewustwordingscampagne over aanrijdgevaar op bouwplaatsen. Ook organiseerden we het halfjaarlijkse Veiligheidsontbijt van de GCVB waarbij we veel deelnemers kennis lieten maken met veiligheid in de spoorse wereld en een platform boden voor kennisuitwisseling.